Notes #1 / 2004

No to premiera i mały debiut! Notes #1 / 2004. Zapraszamy do lektury wydawnictwa, którego charakter, formułę, idee i cel streszczają dwa pojęcia: etnografia i sztuka. Chcemy, aby to przedsięwzięcie było ekspresją działań różnych ludzi, podążającym za życiem rozmaitym, wielowątkowym, bez granic i z góry narzuconych reguł.

Fundacja Ari Ari od początku swojego istnienia „gromadzi notatki z terenu”. Za chwilę ukaże się jedenasty numer półrocznika „Kuriera. Notatki z terenu”. Regularnie publikujemy Spacerowniki, czyli trasy lokalnych spacerów i wycieczek wiodących po historiach, kulturze i dziedzictwie małych miejscowości. Nadszedł już czas zebrania w cykliczną, przemyślną formę wszelkich opracowań towarzyszących naszym wędrownym wystawom, animacjom kulturalnym i uniwersytetowi etnograficznemu.

Jak na mały debiut przystało, bohaterami są „małe muzea”, czyli  muzealnicy, kolekcjonerzy, animatorzy i edukatorzy prowadzący…tu bardzo grube podkreślenie: prywatne, społeczne, niepubliczne muzea, galerie, ośrodki kultury.  Okazją do przygotowania debiutanckiego wydawnictwa jest podsumowanie tegorocznego Wędrownego Uniwersytetu Etnograficznego. W 2014 wędrowne seminaria były wyjątkowo liczne, współtwórcze, performatywne, refleksyjne i rewolucyjne (mamy nadzieję!). Notes #1 /2024 ma być także swoistym orężem, świadectwem niezwykłej siły wspólnego działania na rzecz dziedzictwa kulturowego.  To jest ponadczasowa wartość i oddziałuje dopóki są ludzie, którzy podtrzymują znaczenie wspólnego dziedzictwa.

W Notesie #1/ 2024 popularyzujemy działalność twórców, animatorów, lokalnych działaczy kultury, równocześnie lokalne społeczności. Czy są to zwyczaje, praktyki muzyczne, rękodzielnicze, obrzędowe, czy opowieść, wspomnienie, przydrożna kapliczka, krajobraz, mural, drzewo, fotografia, garnek, rower… Dziedzictwo żyje, gdy jest wspólne i dostrzegane.

Debiutujemy w doborowym towarzystwie twórców, muzealników i artystów, dzięki którym powstanie Notesu #1 / 2024 (i wystawy Wędrowny Uniwersytet Etnograficzny) było możliwe: Centrum Interpretacji Dziedzictwa w Glaznotach oraz Pracownia Aktywności Obywatelskiej i Dokumentacji Dziedzictwa w Ostródzie, Dom Kultury i Zabawy Persepolish, Dworzec Dobrych Myśli, Izba Regionalna „Stara Plebania” Gmina Błędów, Kobiety w Kolekcjonerstwie , Kolekcja misiów i torebek Hanny Wasiak, Mirostowickie Zakłady Ceramiczne, Muzeum Pałacowe przy Trzebiatowskim Ośrodku Kultury, Muzeum Północnokaszubskie we Władysławowie, Muzeum Rybołówstwa Morskiego w Niechorzu, Muzeum Rzejowice 34, Muzeum Ziemi Pomorskiej w Siemczynie, Skansen Pomezania i Salka Muzealna Iławy, Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Otyńskiej, Zbiory Regionalne i Zespół Szkół Agro-Ekonomicznych im. Bronisława Zamojdzina w Karolewie.

Dobrej lektury!
Zespół Fundacji Ari Ari

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury EtnoPolska. Edycja 2024

Fundacja Ari Ari

Zajmujemy się przeciwdziałaniem wykluczaniu ludzi marginalizowanych, mniejszości, uchodźców, osób z niepełnosprawnościami, zagrożonych ubóstwem. Współtworzymy działania edukacyjne, badawczo-naukowe i społeczne, zawsze otwarte, synkretyczne i interdyscyplinarne.

Celem Fundacji Ari Ari pozostaje służba ludziom, bez względu na ich pochodzenie i status, wydobywanie najcenniejszych przejawów aktywności człowieka oraz pomoc ponad wszelkimi granicami.

Wesprzyj nas

Realizujemy projekty aktywizacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnościami dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich.